01. Hur bokar jag er?

Det är enkelt: Fyll i formuläret så får du svar på tio sekunder och kan därefter bestämma dig samt ställa vidare frågor.

02. Vad kostar ni?

Som du förstår är det lite svårt att svara på då avstånd, veckodag, storhelg, specialarrangemang, mängdrabatt, spellängd, vilken utrustning vi ska stå för, eventuell övernattning och annat spelar in. Det varierar alltså starkt. Använd vårt kontaktformulär för ett omedelbart svar och eventuell vidare uppföljning för detaljerna.

03. Behöver jag betala sociala avgifter?

Nej, vi fakturerar så du slipper arbetsgivaransvar.

04. Tillkommer moms?

Nej, vår verksamhet är momsbefriad.

05. När ska ni ha betalt?

Full betalning ska vara oss tillhanda innan vi börjar spela.

06. Kan vi skriva avtal?

Vi har en avtalsmall att utgå ifrån. Det är bra för båda parter.

07. När passar ni bäst?

Hvergang! Skämt åsido, vi ser oss själva som The Grand Finale på festen/eventet/festivalen/kvällen. Vi är inte stillsam middagsunderhållning eller cocktailmusik. Wonderband anlitar du när du vill ha en fantastisk fest och när gäster i alla åldrar ska gå hem svettiga, hesa och lyckliga.

08. Var finns ni?

Vi utgår från Växjö och resa beräknas därifrån.

09. Hur många är ni?

Med full sättning är vi sex stycken. Gitarr, bas, keyboard, trummor samt manlig och kvinnlig leadsång.

11. Kan ni skicka en låtlista?

Nej. Vi vet att ni får en angenämare fest om ni slappnar av och inte bockar av låtar från en lista, utan bara njuter av pärlbandet av hits. Tonvikt kan läggas på genrer som pop, schlager och hårdrock efter önskemål. Utöver det ber vi våra kunder lita på vår erfarenhet om vad som funkar på dansgolvet för olika åldrar. Ni är i goda händer. Vår repertoar är road tested och anpassas kontinuerligt.

12. Kan jag önska låtar?

Önska kan man alltid. Är man dessutom ute i god tid och har en speciell önskelåt försöker vi tillmötesgå den i möjligaste mån. I övrigt gäller vår repertoar som är noga utvald, testad och anpassad för maximal succé.

13. Spelar ni vals?

Ja, vi spelar till exempel ”That’s Amore” i Dean Martins version i bröllopssammanhang. Önskas wienervals eller någon annan specifik vals ber vi dig skicka den som MP3 i förväg, så spelar vi den i vår laptop.

14. Ska ni ha mat?

Ja, varm mat och två backar blandade drycker – vatten, cola, starköl samt kaffe. Vi behöver ingen specialmat utan äter samma som övriga gäster. Vår arbetsdag är mycket lång och ett rejält mål mat behövs på kvällen samt enklare nattamat efteråt. Anländer era gäster till festlokalen så tidigt att vi måste resa, rigga och soundchecka redan under lunchtid måste lunchmat också serveras.

15. Äter ni tillsammans med oss?

Nej, det hör inte till vanligheterna. Vi vill sitta i ett separat, låsbart och uppvärmt rum. Där kan vi diskutera vårt uppträde, byta om, förvara personliga saker på ett stöldsäkert sätt, stämma instrument och ladda upp inför kvällen. Detta rum ska ha en för bandet privat och fräsch toalett, stor spegel och gärna dusch i anslutning.

16. Vad ingår när jag bokar er?

Det beror naturligtvis på hur mycket som önskas. Det typiska är ett paket på 2 x 50 minuter som utöver sex personer i bandet och instrument+förstärkare, också inkluderar resa. Undantag om det är utlandsuppdrag då vi beräknar på andra sätt. Vi har även en laptop fylld med partymusik för alla åldrar att brukas när vi tar paus och om du har något speciellt att spela upp kan du maila oss musik i förväg, så lägger vi till din musik i playlisten.

17. Hur många parkeringsplatser behöver ni?

Först och främst behöver vi möjlighet att lasta ur en rejäl minibuss i direkt anslutning till scenen, eller närmast/enklast möjliga dörr/hiss. Vår utrustning väger massor. Ibland innebär transporten att vi blir så många som två personbilar och en minibuss. Dessa behöver vi parkera avgiftsfritt på en säker plats, så nära spelstället som möjligt.

18. Hur stor är er ljudanläggning?

Wonderband bokas normalt utan ljud- och ljusanläggning. Ibland finns det redan fast installerat på spelstället. Vi kan boka dylik utrustning från en separat teknikfirma om arrangören så önskar. Alternativt ombesörjer arrangören detta själv. Vi har en teknisk rider som gör det enkelt för en sådan firma att offerera deras insats. Fördelarna med detta förfarande är flera:
1. Wonderband sparar många res- och riggtimmar och kan ge hela energin till framträdandet.
2. Utrustningen är alltid anpassad för den aktuella lokalen och publikmängden.
3. Firman har en kompetent ljudtekniker på plats under hela kvällen.

19. Kan vi använda er ljudanläggning?

Det kommer an på planeringen. Om ljudfirman som används känner till alla artister, idéer, upptåg och ändamål så anpassar de naturligtvis utrustningen för detta.

20. Hur stor scen behöver ni?

6 x 4 meter eller större. Vi har hittills kunnat lösa det på alla tänkbara ytor. Du skulle bli förvånad om vi berättade om variationen på våra scener genom åren. Från fängelsecell till fotbollsplaner. Men generellt är det önskvärt med rejält svängrum.

21. Hur mycket ström behöver ni?

Ljudfirmorna vill vanligen ha två stycken 3-fas 16A eller 32A inom 10 meter från scenen. Wonderband får sedan eluttag på scenen från ljudfirman.

22. Behöver ni sova över?

Det beror på hur långt från Växjö spelstället ligger samt om vi spelar i närheten dagen efter. Det varierar helt enkelt från gång till gång. Om vi behöver sova över på orten och ni inte har möjlighet att ombesörja hotellövernattning eller motsvarande så inkluderar vi kostnaden för det på fakturan.

23. Vad händer om jag vill avboka er?

En avbokning ska ske senast tre veckor innan ditt arrangemang. Om avbokningen sker senare kommer vi först att diskutera nya möjliga lösningar med dig samt eventuellt fakturera en del av våra omkostnader. Hela beloppet faktureras om avbokningen sker sju dagar eller färre innan arrangemanget och inga ombokningar kan göras.

24. Vad händer vid kortad speltid?

Wonderband spelar normalt 2 x 50 minuter. Låt säga att din middagsbjudning drar ut på tiden och vi börjar spela långt efter planerad tid. Eftersom vi har bestämt en sluttid blir resultatet kanske att vi bara spelar 2 x 40 minuter, eller ännu mindre. Om detta händer så är priset ändå detsamma. Om festen avbryts i förtid, eller om bjudningen är så lång att vi inte hinner ta en ton, så kommer vi fortfarande att fakturera överenskommet belopp.

25. Varför vill ni ha en sluttid?

Helt enkelt för att vi behöver vår hälsa och sömn. Tänk på att vi typiskt ska packa våra grejor och köra hem igen på natten samt lasta ur grejorna där hemma. Klockan är som regel mycket långt fram på morgontimmarna innan vi kommer i säng från en väldigt lång arbetsdag. Om hotellövernattning ombesörjs är det lättare att dra över tiden.

Svar inom 10 sekunder...

Gör förfrågan!

Wonderband - Ett sexstjärnigt coverband & partyband